Hike One
Het bedrijf Hike One heeft ons deze opdracht gegeven, om drie zorgverzekeringswebsite te onderzoeken en daar uiteindelijk één website van kiezen en daarmee aan de slag te gaan.
Het doel van dit project is om de flow van de zorgverzekeringswebsite te verbeteren voor een ieder die zijn premie wilt berekenen.
Research
Wat heb ik gedaan?
• Methode ik heb gebruikt: De "Heuristic Evaluation" -methode van Nielsen Norman hielp om problemen op te sporen, zoals
consistentie en standaarden in de gebruikservaring.
Ik heb een Zilveren Kruis usertest gedaan.
Resultaten van de usertest:
- De tekst op de website is moeilijk te lezen omdat het lettertype te klein is.
- Het is niet altijd duidelijk welke tekst belangrijk is en wat bij elkaar hoort.
- Het kost nieuwe gebruikers even tijd om hun weg te vinden op de site, maar daarna wordt het makkelijker.
Hoe heb ik gedaan?
• De flow van de Zilveren Kruis-website heb ik onderzocht, inclusief twee usertesten met een jongere en een oudere persoon.
• De "Heuristic Evaluation"-methode van Nielsen Norman heb ik gebruikt om aandachtspunten zoals consistentie en gebruiksstandaarden te beoordelen.
• Feedback uit usertesten benadrukte verbeterpunten, zoals leesbaarheid en onderscheid tussen teksten.
Waarom heb ik het gedaan?
Het doel van dit onderzoek is om de toegankelijkheid en bruikbaarheid van de website van Zilveren Kruis te
verbeteren, zodat iedereen, ongeacht leeftijd of beperking, de zorgverzekeringswebsite gemakkelijk kan gebruiken.
Een toegankelijke website zorgt ervoor dat alle gebruikers een positieve ervaring hebben en zonder moeite hun premie
kunnen berekenen of informatie kunnen vinden.
Redesign
Wat heb ik gedaan?
• Pijnpunten aangepakt: Gebrek aan een terugknop, onduidelijke presentatie van bedragen en andere knelpunten.
• Redesign en prototype: Een verbeterde versie van de website in Figma gemaakt, waarbij gebruikersfeedback leidend
was.
• Usertest resultaten: Het nieuwe design werkte veel beter en zorgde voor een duidelijker en gebruiksvriendelijker
ervaring.
Hoe heb ik het gedaan?
• Als groep hebben we de website ZEKUR gekozen op basis van de onderzoeksresultaten. Iedereen heeft een ZEKUR usertest gedaan.
• Ik heb pijnpunten van de originele website genoteerd, zoals het ontbreken van een duidelijke terugknop en hoe bedragen
worden weergegeven.
• Met deze inzichten heb ik in Figma een redesign van premie bereken gemaakt, redesign van de informatiepagina en een prototype ontwikkeld.
• We hebben één redesign uit het groepje gekozen en we hebben die redesign geusertest hebben samen kleine aanpassingen gedaan aan de uiteindelijke redesign. De eind prototype werd getest, wat aantoonde dat de verbeteringen werkten. Na deze test zijn er nog een paar kleine
aanpassingen gedaan.
Waarom heb ik het gedaan?
Het doel van het redesign is om de gebruikservaring van de ZEKUR-website te verbeteren, zodat bezoekers makkelijker en
sneller de informatie vinden die ze zoeken. Een betere website zorgt ervoor dat gebruikers minder frustraties ervaren,
wat hen motiveert om de site vaker te gebruiken of een zorgverzekering af te sluiten.
Presentatie
Bij de tussen presentatie online was de feedback gegeven om de Nielsen Norman methodes te gebruiken om de research te verbeteren. De Nielsen Normen heb ik daarna ook gebruikt. Het laat je beter nadenken over bepaalde functionaliteiten op een website die de gebruiksvriendelijkheid moet verbeteren.
7 november zijn we naar Hike One gegaan voor de presentaties van ons design. Er is goede feedback gegeven op hoe er is gepresenteerd en hoe we het de volgende keer beter zouden kunnen doen.
Feedback: "De volgende keer meer van het prototype laten zien en de verschillen goed benadrukken en laten zien."
Presentatie
Reflectie
Tijdens het Hike One-project heb ik veel geleerd over het uitvoeren van gebruikerstests. Het betrekken van je doelgroep is daarbij essentieel. Doordat ik vaker met gebruikerstests heb gewerkt, heb ik geleerd hoe ik deze beter kan voorbereiden en belangrijke inzichten kan krijgen. Dit is een groot onderdeel voor het proces naar een product dat door anderen gebruikt zal worden. Daarnaast heb ik door gekregen feedback, geleerd hoe ik mijn onderzoek kan verdiepen. Dit doe ik onder andere door gebruik te maken van de methodes van Nielsen Norman.