Sprint X

Voor Sprint X heb ik de branding gedaan voor een zelfbedachte luchtvaarmaatschappij. Hiervoor heb ik een logo, brandguide en een website voor gemaakt.

foto

Eerste idee

Een ander student gaf mij het idee om de branding te doen voor een eigen luchtvaartmaatschappij. Ik dacht aan een airline die bedoelt is voor studenten in de schoolvakantie die betaalbaar zijn, want meestal worden de vliegtickets verhoogd in die periodes. En studenten kunnen meestal alleen in de schoolvakanties weg.
Dit idee heb ik later veranderd. Ik heb een airline gemaakt die dicht bij mezelf staat.

Naam

De airline heet LinAir. Een gedeelte ervan komt uit mijn naam AngeLINA en air wordt vaak gebruikt in de naam van een luchtvaartmaatschappij.

Moodboard

Wat en hoe heb ik gedaan?

Ik heb een moodboard gemaakt van plaatjes van verschillende websites van onder andere Pinterest en Google afbeeldingen bij elkaar gezet. Deze plaatjes hebben mij meer ideeën gegeven om te gaan gebruiken voor mijn ontwerpen

Waarom heb ik het gedaan?

Ik heb het moodboard gemaakt om te visualiseren waarover de website zal gaan en hoe het eruit zal gaan zien.

moodboard foto

Logo

Wat heb ik gedaan?

Ik had een moodboard gemaakt en daarin had ik een paar plaatjes die mij leuk leken een logo van te maken om het samen te combineren. Ik dacht aan een camera met de lens waarin je een landschap kunt zien met zonnestralen, zee en bergen. Die de bestemmingen van de airline vertegenwoordigen.

Ik ben feedback gaan vragen en heb met Lody gesproken over mijn idee. Hij vroeg of het niet leuk is om bijvoorbeeld een airline te maken die dicht bij jezelf is, waar ik altijd naar kan terugkijken. Wat gebaseerd is op mijn eigenschappen en hobby’s die ik leuk vind om te doen. Ik heb van beide een lijstje gemaakt en dat gebruikt in mijn sprint x project.

Ik ben opnieuw begonnen met het maken van logo’s. Dit keer wilde ik iets eenvoudigs maken, dus ik dacht aan water van zee wat vaak iemand doet denken aan vakantie. Ik heb een golf gemaakt in de vorm van een cirkel waarin de eerste letter van mijn naam in staat en onder de golf de naam van de airline.

De kleur die ik heb gebruikt voor het water is lichtblauw en voor de letters paars met wit. Blauw heb ik gekozen omdat het staat voor lucht en water. Paars heb ik niet alleen gekozen omdat ik het een mooie kleur vind, maar ook omdat de kleur paars vaak voor luxe staat en op vakantie gaan is een luxe.

Ik heb drie verschillende logo versies gemaakt en hiermee heb ik A/B testing gedaan. Twee daarvan waren het meest gekozen en tussen deze twee waren de resultaten gelijk, dus heb ik uiteindelijk zelf één van de twee uitgekozen om te gebruiken.

Hoe heb ik het gedaan?

Dit ben ik gaan doen met Adobe Illustrator. Met Illustrator zijn er veel mogelijkheden om ontwerpen te kunnen maken, dus heb ik dit uitgekozen om mezelf hierin te verdiepen. (door het zelf te proberen en het volgen van tutorials). Ik heb de logo die ik heb gemaakt aan verschillende studenten laten zien en ik heb feedback gekregen dat de eerste logo niet op een airline logo lijkt. De logo was een beetje druk. Ik ben op het internet gaan zoeken naar informatie over logo’s maken en ze zeggen dat het goed is wanneer een logo niet druk is, want dan kunnen klanten het design sneller onthouden. Wanneer een logo druk is dan is het te veel om te onthouden en is er niet één ding opmerkelijk.

De volgende logo ben ik dus simpeler gaan maken en hier kreeg ik beter feedback op.

Waarom heb ik het gedaan?

Ik ben een logo gaan maken, omdat ik graag iets zelf wilde ontwerpen die het merk/bedrijf zou gaan vertegenwoordigen. Door hier mee aan de slag te gaan, kan ik mezelf verder ontwikkelen in het maken van ontwerpen in Adobe Illustrator

Cameralogo

Stylescape

Wat en hoe heb ik gedaan?

Omdat ik opnieuw was begonnen, heb ik verschillende stylescapes gemaakt. Ik heb de kleurenpallet, typografieën, logo en foto’s bij elkaar gezet. Door de kleuren bij elkaar te zetten, kon ik zien hoe het samen bij elkaar staan bijvoorbeeld met de kleuren voor de tekst. Ik heb de twee verschillende stylescapes aan verschillende docenten laten zien en zij vonden dat de switch naar het nieuwe ontwerp leuker was. De elementen uit de nieuwe stylescape, kun je duidelijk terugzien in het eindresultaat. Het heeft er voor gezorgd dat mijn ontwerp consistent bleef.

Waarom heb ik het gedaan?

Ik heb een stylescape gemaakt om mijn idee een beetje samen te vatten op één pagina.

Brandguide

Wat heb ik gedaan?

Ik heb een kleine brandguide gemaakt, waar ik de kleuren, typografies en de logo's bij elkaar heb gezet. Iets uitgebreider dan op een styleguide.

Hoe heb ik het gedaan?

Ik heb de typografies uitgebreider en apart laten zien en erbij gezet waar de typografie gebruikt zal worden. De verschillende manieren hoe ik de logo's heb gemaakt en waar ze gebruikt zullen worden en de kleurenpalet heb ik apart op een pagina gezet

Waarom heb ik het gedaan?

Zo kun je een beetje zien hoe de branding van LinAir eruit zal zien en hoe het gebruikt zal worden.
Bekijk hier de brandguide van LinAir Brandguide LinAir

Webdesign

Wat heb ik gedaan?

Ik heb een informatieve onepage gemaakt. Het laat kortingen zien en een countdown hoe lang de sale er nog is. Omdat het een nieuwe luchtvaartmaatschappij is, staat er geschreven waarvoor LinAir staat. Daaronder is er een slideshow met verschillende bestemmingen waar je een 3 dagen reis kunt boeken. En voor de vliegtuigenliefhebbers is er de mogelijkheid om naar flightradar te gaan om live naar vliegtuigen te kijken.

Om te zien welke verschillende elementen ik heb gebruikt in mijn website en de uitleg, lees verder in mijn pdf document.

Hoe heb ik het gedaan?

Ik ben begonnen met wireframes maken, heb de ideeën die ik had erbij gezet en vervolgens ben ik met de prototype begonnen. Ik heb feedback gevraagd en kreeg feedback om kleine details aan te passen die niet snel iedereen zou zien, maar wel effect heeft op hoe de website eruit zien. zoals bijvoorbeeld kleurranden van letters en kleuren van de achtergrond of tekst. Ook heb ik een brandtest gedaan om te kijken of de website past bij de branding van LinAir.

Waarom heb ik het gedaan?

Om de leeruitkomst development aan te tonen heb ik deze website gemaakt met verschillenden elementen waar ik nog niet eerder mee heb gewerkt. De website is uiteindelijk geworden wat ik in gedachten had.

Download zip-bestand om website te zien. website Sprint X

Reflectie

Ik ben blij met het eindresultaat van mijn project. Ik heb veel geleerd van het maken van een logo en een website. Ik heb geleerd dat het belangrijk is om een logo simpel te houden, zodat het makkelijk te onthouden is. Ik heb ook geleerd dat het belangrijk is om een website te maken die duidelijk is en makkelijk te navigeren is. Ik ben blij met de keuzes die ik heb gemaakt en ik ben trots op het eindresultaat. Voor de volgende keer zou ik beter plannen welke usertest en wanneer ik de usertest zou willen doen. Als ik meer tijd over had, had ik zeker nog een pagina toegevoegd waar ik tickets zou kunnen verkopen.